Miksi sanon ”Näin myyt tekstilläsi melkein mitä vain”?
Koska suurin osa myyntitekstistä ei todellisuudessa myy yhtään mitään, vaikka niiden pitäisi.
Mikäli Pareto periaatteseen on uskomista, niin 80% liikenteestä syntyy 20% sisällöstä.
Näin opetetaan koulunpenkillä ja tämä on valheellista tietoa.
Todellisuus on lähempänä sitä, että 95 % liikenteestä syntyy 5% sisällöstä.
Miksi?
Koska valtaosa sisällöstä on TYLSÄÄ.
Olipa kyseessä sitten kirje, jolla myyt tuotteitasi tai palveluitasi – tai vaikka työhakemus, jolla markkinoit itseäsi – tavoitteesi on aina sama:
Saada lukijasi tekemään mitä tahdot.
Se on yksinkertaisesti suoramarkkinointia. Hyvä kirjoitustaito ei riitä vaikka siitä onkin apua.
Jotta saat tekstisi puremaan yleisöösi myntivetoisella tavalla, tulee sinun tietää pari asiaa:
Teksti, joka oikeasti myy
(ilman teennäisyyttä tai ärsyttävää mainosfiilistä)
Myyvän kirjoittamisen sääntö nro #1:
Älä kirjoita kuin kuollut mies.
Lukijan täytyy innostua tekstistä… hyvä kirjoittaja tekee tekstistä jännittävää liittämällä pötkön dynamiittia mukaan!
Ylivoimaisesti helpoin tapa?
Kuvittele puhuvasi kaverillesi – pidä sävy rentona ja aitona.
Käytä lyhyitä, napakoita lauseita.
Toisinaan lause voi olla pidempi, kuten tämä, mutta pääasiassa niiden tulisi olla nopeita ja asiaan meneviä.
Unohda ne kilometrin pituiset mammuttivirkkeet!
Taitava mainostaja rikkoo lauseet osiin ja käyttää yksinkertaisia sanoja.
Jos joudut vaihtamaan yhden vaikean sanan useaksi helpoksi lyhyeksi sanaksi se on yleensä viisasta.
Miksi?
Koska lukijan voi hämmentää helposti, ja se on aivan viimeinen asia, mitä haluat mainoksessa tehdä.
Tee tekstistä MIELLYTTÄVÄÄ luettavaa ja silmäiltävää.
Koukku, joka vie lukijan sydämen
Ammu lukijaasi uteliaisuutta.
Uteliaisuus on voimakas myynnin työkalu, kun kirjoittaja käyttää sitä oikein. Toisaalta, kirjoittaja, joka vain tyydyttää lukijan mielenkiinnon herättämisen sijasta, menettää asiakkaita.
Ei kirjoiteta tällaista:
“Olemme todella hyviä siinä, mitä teemme. Olemme olleet alalla jo 20 vuotta ja välitämme asiakkaistamme.”
Tuo sisältö on heikkoa. Kuten vegaanit.
Miksi?
Koska siitä puuttuu taika. Kilpailijasi voivat milloin tahansa sanoa täysin samaa!
Pahinta tuossa on kuitenkin tylsyys.
Maailmassa, jossa lukijasi huomiosta kilpailee KAIKKI – ei yksinkertaisesti voi olla tylsä.
Lukija ei sitoudu mainokseesi heti.
Voit kuvitella lukijasi ihmisenä, joka vilkuilee ravintolan ruokalistaa ja koittaa löytää jotain sopivaa.
Ensimmäisen lauseen tehtävänä on saada hänet lukemaan lisää…
Teet tämän tehokkailla väliotsikoilla ja viihdyttävillä kappaleilla.
Väliotsikot kertovat tarinan lyhyesti niille silmäilijöille, joilla ei ole aikaa lukea koko artikkelia.
Lue myös: Tee nämä 3 asiaa, jos haluat myydä paremmin seuraavalla mainoksellasi
Itse asiassa valtaosa lukijoistasi on silmäilijöitä. Kiinnostavalla väliotsikolla nappaat heidän mielenkiintonsa, ja saat heidät lukemaan pidemmälle.
Puhu ‘hänestä’
Elämme omissa ajatuksissamme. Ellei sinulla ole hyvää syytä toimia toisin, kirjoita preesensin toisessa persoonassa.
Toisin sanoen:
Älä sano, “Mies tuntee itsensä hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.”
Sano, “Sinä tunnet itsesi hyvin pukeutuneeksi uudessa Turo Tailor -puvussa.”
Älä sano, “Ihmiset nauttivat turvallisesta olosta käyttäessään Nokian Renkaita.”
Sano, “Sinä nautit turvallisesta olosta, kun käytät Nokian Renkaita.”
Moukaroi lukijaa jatkuvasti: sinä – sinä – sinä.
Lue myös: Näin rajaat kohderyhmäsi
Vasta kun lukijasi ymmärtää, että tekstisi auttaa häntä, haluaa hän tietää sinusta lisää.
VASTA silloin.
Helpoin tapa voittaa luottamus:
Älä kuseta lukijaa
Viimeinen asia, jonka haluan käsitellä.
On yksi tapa, jolla varmistat, että tekstisi pysyy uskottavana:
Älä koskaan kiertele lukijasi skeptisyyttä!
Jokaisessa tuotteessa tai palvelussa alasta riippumatta on kourallinen vastaväitteitä. Yleensä lukijasi mielessä on 2–3 kysymystä, jotka jarruttavat ostopäätöksen tekemistä.
Myyntitulosten kannalta on äärimmäisen tärkeää, että kohtaat nämä vastaväitteet suoraan sen sijaan, että yrittäisit loikkia niitä karkuun.
Usein ‘mainonnan isäksi’ kutsuttu legendaarinen David Ogilvy sanoi:
“Kuluttaja ei ole idiootti. Hän on vaimosi.”
Sano ääneen, mitä lukijasi todennäköisesti miettii, ja kumoa vastaväitteet logiikalla, empatialla ja ennen kaikkea kylmillä, kovilla faktoilla.
Joku toinen kerta näytän, mitkä sanat tuottavat eniten myyntiteksteissä, mitkä eivät ja miksi…
Mutta kokemusteni mukaan useimmat markkinointia itse tekevät yrittäjät alkavat miettiä liikaa asioita, joilla on vähemmän merkitystä kuin he luulevat.
Siksi halusin valottaa sinulle ensiksi näitä muutamia väärinymmärrettyjä salaisuuksia, joita valtaosa ei tiedä. Lupaan, että jos noudatat tässä jutussa mainittuja neuvoja, kirjoitat parempaa sisältöä.
Miksi?
Koska sisällöstä tulee yksinkertaisesti houkuttelevampaa, paremmin kohdistettua, uskottavampaa – ja näin ollen se myy paljon enemmän.
Mutta älä usko vain minua. Kokeile itse.
Terveisin,
Erik
P.S. Mikäli haluat apua myyntitekstiesi kirjoittamisessa tai parantamisessa – se on täysin mahdollista!
Kun otat yhteyttä toimistooni tänään, saat minulta arvion siitä, mitä sinun kannattaisi tehdä ja mitä se maksaisi, jos se on mahdollista todeta helposti.
Tällainen yksi esimerkki on, että sinulla on kehno suoramainoskirje tai etusivu, joka pitää suunnitella ja kirjoittaa kokonaan uusiksi, jotta saat parempia tuloksia sillä.
Voin kertoa sinulle melko nopeasti paljonko sellaisen suunnittelu maksaisi ja kauanko se veisi.
Kuulostaako hyvältä? Täytä tämä lomake >>