mitean kohderyhmä rajataan

Näin rajaat kohderyhmäsi

Puhutaanpa virheestä, johon jokainen yrittäjä on syyllistynyt. 

Mitä tuppaa tapahtumaan on seuraava:

Perustat yrityksen ja mietit myynnin kohdistamista:

“Ehkä minun pitäisi myydä kaikille” 

“Ei tällä alalla ole tarkkaa markkinaa… Ja miksi supistaa näkyvyyttä rajaamalla? Sitä paitsi, kaikkihan palvelustani hyötyvät!”

Kuulostaako tutulta?

Markkinan rajaaminen on pirun vaikeaa, jos ei tiedä, mistä aloittaa.

Tässä artikkelissa opit, miten rajaat parhaan kohderyhmäsi ja kohdennat viestisi heille.

Miksi ‘kenelle vaan’ -myyminen on köyhää

Tyypillinen ajattelumalli:

  • Isompi kohderyhmä  =  enemmän ostajia
  • Enemmän ostajia  = enemmän asiakkaita

Kuulostaa loogiselta, eikö? Tätähän kaikki suuryritykset kuten Nike tai Coca-Cola tekevät koko ajan!

Pommitetaan some-feedit brändimainoksilla… Näyttäydytään bussipysäkeillä… Esiinnytään urheilutapahtumissa… 

Se on mielikuvamarkkinointia. Se EI toimi pienyrityksille.

Jos haluat ymmärtää tarkemmin, miksi tällainen mattopommitus-markkinointi ei toimi, lue tämä artikkeli aiheesta.

Kun yrität puhua kaikille, et tavoita ketään

Totuus on, että olitpa sitten ravintolan omistaja, autokauppias tai palvelua myyvä pienyrittäjä, sinulle löytyy aina oma ihanneasiakas.

Aina.

“Ihanneasiakas”  =  Henkilö, joka ostaa eniten ja aiheuttaa vähiten päänvaivaa.

Parasta näissä asiakkaissa on se, että he ovat tehneet ostopäätöksensä jo aikoja sitten.  

Nyt he vain odottavat oikeaa tarjoajaa… lompakko jo puoliksi auki.

Heti kun viestisi löytää nämä ihmiset, sinun tarvitsee vain toivottaa heidät tervetulleiksi ja antaa heidän ostaa.

Miten löydät ihanteellisen ostajasi

Unelma-ostajasi selvittäminen ei ole onneksi vaikeaa.

Alasi asiantuntijana sinulla on jo selkeä käsitys kohderyhmästäsi – rajauskriteerit vain puuttuvat.

Aloita kysymällä itseltäsi nämä:

  • Myytkö pääasiassa miehille vai naisille?
  • Minkä ikäinen tämä henkilö on keskimäärin?
  • Millainen tulotaso hänellä on?
  • Mitä hän tykkää tehdä?
  • Mikä on hänen ammattinsa? Entä koulutustaso?
  • Mitä hän harrastaa?
  • Mitä puoluetta hän kannattaa?
  • Missä hän asuu? 
  • Onko hän naimisissa?
  • Onko hänellä lapsia?
  • Mikä häntä kiinnostaa?
  • Miten palvelusi auttaa häntä?
  • Mikä häntä huolestuttaa tai pelottaa liittyen palveluusi?
 

Luo vastauksiesi pohjalta asiakasprofiili ja täytä se mahdollisimman huolellisesti.

Tämä profiili voi perustua oikeaan asiakkaaseen tai täysin keksitty. tai olla täysin keksitty. Tarkoituksena on tehdä ideaalisesta asiakkaastasi todellinen ihminen, jolle viestisi kohdistuu.

Anna hänelle vielä nimi ja kasvot. Mitä selkeämmin voit kuvitella tämän henkilön, sitä helpommin voit myydä suoraan hänelle.

Asiakasprofiilin tiedot kannattaa kerätä yhteen Docs- tai Word-dokumenttiin.

Lisävinkkejä profiilin tarkentamiseen:

  • Kysy nykyisiltä (tai entisiltä) asiakkailtasi näitä kysymyksiä.
  • Keskustele kohderyhmääsi kuuluvan ystävän tai perheenjäsenen kanssa.
  • Lue asiakkaidesi jättämiä arvosteluja.
  • Tutustu kilpailijoidesi arvosteluihin.
  • Etsi netistä keskusteluja, joita asiakkaasi käyvät – FB-ryhmät, foorumit, kirja-arvostelut…

Geneerisyyden ja massametelin kuolema

Yllä oleva harjoitus auttaa sinua puhumaan koko maailman sijasta yksittäiselle, parhaalle ostajallesi. 

Heti kun tiedät kenelle puhut, oikean viestin kirjoittamisesta tulee luonnollista.

Eikä markkinoinnissa loppujen lopuksi ole muusta kuin kahdesta asiasta kyse:

  1. Tunnista oikea yleisö
  2. Luo oikea viesti

Kun nämä ovat kohdallaan, tekstisi myy.

Joten… seuraavan kerran, kun kirjoitat mainosta… tai artikkelia… tai nettisivua… varmista, että taustatyö on tehty.

Iloista uutta vuotta,

Erik

 

Lisää vinkkejä kohderyhmäsi rajaamiseen

 

Oikean markkinan rajaaminen on todennäköisesti helpoin tapa kasvattaa myyntiäsi ja voittoasi.

Kaipaatko apua tässä prosessissa? Täytä alla oleva lomake ja hanki ilmainen markkinointisuunnitelma tulevalle vuodelle!

https://www.profitlink.fi/markkinointianalyysi/

3 thoughts on “Näin rajaat kohderyhmäsi”

  1. Pingback: Massamarkkinointi ei toimi. Tee sen sijaan näin: - Profit Link

  2. Pingback: Miten herätät unelma-asiakkaasi kiinnostuksen - Profit Link

  3. Pingback: Näin myyt tekstilläsi melkein mitä vain - Profit Link

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top