On olemassa ultra-kliseinen lainaus, joka usein liitetään Abraham Lincolniin.
Ei hajuakaan, että sanoiko hän todella näin, mutta leikitään, että sanoi:
“Anna minulle kuusi tuntia aikaa kaataa puu, ja käytän ensimmäiset neljä kirveeni teroittamiseen.”
Abraham ei kirjoittanut mainoksia, mutta jos hän olisi kirjoittanut, hän olisi sanonut:
“Anna minulle kuusi tuntia mainoksen luomiseen, ja käytän ensimmäiset neljä otsikon keksimiseen.”
Miksi?
Koska otsikko ratkaisee koko mainoksesi kohtalon.
Anna kun avaan asiaa:
NEROKAS VÄLIOTSIKKO 1
David Ogilvy perusti maailman suurimman mainostoimiston.
Mies osasi myydä mitä vaan. Hänen näkemyksensä otsikoista oli selkeä:
“Keskimäärin yli viisi kertaa enemmän ihmisiä lukee mainoksesta pelkän otsikon – ei muuta. Toisin sanoen, kun olet kirjoittanut otsikkosi, olet käyttänyt kahdeksankymmentä senttiä dollaristasi.”
Eli mitä David yrittää sanoa:
Jos mokaat otsikkosi, mahdollisuutesi myydä ovat lähellä nollaa.
Siksi suurin osa ajastamme ja energiastamme tulisi käyttää terävän otsikon luomiseen. Ja kun otsikko toimii, viemme myyntiviestin maaliin mainoksen loppuosalla, artikkelilla, käsikirjoituksella tai meemillä… käytännössä millä tahansa, mitä esitämme potentiaaliselle ostajalle.
Jouluaaton kunniaksi minulla on ilo jakaa sinulle:
Pomminvarma otsikkokaava
Hyvän otsikon luominen ei onneksi ole monimutkaista. Et tarvitse 412 ainesosaa onnistumiseen – kolme riittää.
Näillä kolmella ainesosalla pääset jo pitkälle, oli tuotteesi tai palvelusi mikä tahansa.
*Kunhan saat nämä järjestyksessä oikein.*
Ainesosa 1: Oikea syötti oikealle olennolle
Kuvitellaan huone, jonne keräämme kaikki mainonnan ja markkinoinnin kirkkaimmat mielet. Tuomme jopa kaikkien aikojen legendat takaisin kuolleista ja pidämme tapaamisen, jossa heidän yhteenlasketusta neroudestaan syntyy ihmiskunnan historian paras bikinimainos.
Tämä viesti on todella tajunnanräjäyttävän hyvä. Järjettömän hyvä. Niin voimakas, että sen pitäisi olla laiton. Jokainen, joka on koskaan harkinnut bikinien ostoa alkaisi välittömästi repimään lompakkoaan esille taskustaan ja viskoa rahaa myyjälle.
Nyt kutsumme 1000 ihmistä juhlasaliin tämän mainoksen esittelyä varten.
Yksi käänne vaan,
Nämä 1000 henkilöä kuuluvat kaikki moottoripyöräjengiin. He ovat MIEHIÄ. Isoja, karvaisia, nahkatakkisia tyyppejä. Jotkut polttavat sikaria. Saat epäilemättä kuvan…
Tulemme myymään hyvin vähän bikineitä.
Ei siksi, että viesti tai tuote olisi huono.
Vaan siksi, että mainoksen kohdennus on järkyttävä.
Ensimmäinen ainesosa vetoavassa myyntiviestissä onkin: “Puhu yleisösi kieltä”.
Räätälöi viesti heidän halujen ja tahtotilansa mukaan.
Älä myy bikineitä moottoripyöräjengiläisille.
Aineosa 2: Mahtava BBP
Jos on yksi asia, jolla viet myyntiviestisi seuraavalle tasolle, se on BBP.
BBP on:
BIG
BALLSY
PROMISE
Ja jos et ole valmis lupaamaan mitään -sinun pitäisi olla, jos myyt hyvää tavaraa-, mutta jos haluat vaihtoehdon voit käyttää myös “Big Ballsy Benefit”.
Suurin osa mainoksista on ultra-mega-super tylsiä.
Sinun on murtauduttava tuon melun läpi. Tuo viestiisi jotain mahtavaa. Keksi vetoava BBP, joka pysäyttää lukijasi ja nappaa hänen huomionsa.
Tässä kolme esimerkkiä: <blogi tulossa>
Ainesosa 3: Osoita WIIFM
Mitkä ovat markkinoinnin 5 tärkeintä kirjainta?
W.I.I.F.M
— WHAT’S IN IT FOR ME? —
Mitä ikinä kirjoitatkaan, pidä huoli, että se koskettaa asiakastasi. Sisällön täytyy vaikuttaa kohderyhmäsi elämään.
Keskity HEIHIN. HEIDÄN tarpeisiin. HEIDÄN haluihin. HEIDÄN toiveisiin. Et sinuun. He eivät välitä sinusta. Sinä välität sinusta. Olemme itsekkäitä eläimiä ja se on täysin ok.
Muista nämä kolme elementtiä, ja voin luvata, että seuraava mainoksesi puree kuin vihainen saksanpaimenkoira kuusivuotiasta.
Tässä vielä pari käytännön esimerkkiä hyvistä ja huonoista mainoksista: <linkki>
Kuulemisiin,
Erik
P.S. Jos haluat, että käymme läpi markkinointistrategiasi ja katsomme, mitä voisimme tehdä sinulle, ota yhteyttä tästä:
Pingback: Näin myyt tekstilläsi melkein mitä vain - Profit Link