Sain tänään hiukan omituisen kysymyksen eräältä yrittäjältä:
‘Mitäs luulet, ehtiikö tähän tekoälyyn vielä mukaan?’
Luulin, että hän vitsaili. Olin väärässä.
Tajusin, että yllättävän monella yrittäjällä ei tunnu olevan aavistustakaan tekoälyn käytöstä.
AI-aalto iski kuin salama ja meni monelta ohi.
Selitän seuraavaksi saman, mitä kerroin tälle yrittäjälle:
Tekoäly ei ajattele
Internet saa hermoromahduksen kerran kuukaudessa, kun markkinoille pumpataan uusi AI-työkalu.
Hauskaahan sitä on seurata. Usein kuulee jotakin tällaista:
‘Tämä muuttaa kaiken! Voin kirjoittaa mainostekstin alle minuutissa!’
‘Nyt kävi mainosmiehille huonosti…’
Juu…
En tiedä sinusta, mutta itse kohtaan aina saman ongelman kirjoittaessani tekstiä tekoälyllä.
Pyysin tekoälyä (ChatGPT-4) kirjoittamaan mainostekstin kuvitteelliselle kosmetiikkakirurgille.
Saat tulkita itse millaista työtä tämä maksullinen ChatGPT teki.
==
Minä:
‘Kirjoita minulle mainosteksti kosmetiikkakirurgille’
ChatGPT:
‘Tehokasta Kauneudenhallintaa – Ratkaisu Kauneuteen Kosmetiikkakirurgian Avulla
Me ymmärrämme, että ulkoinen olemus on tärkeä osa sinua. Meidän tehtävämme on auttaa sinua tuntemaan itsesi upeaksi – omalla tavallasi.
Tarjoamme yksilöllistä ja huomaavaista palvelua kaikissa kosmetiikkakirurgian tarpeissasi. Oli kyseessä pieni korjaus tai suurempi muutos, kuuntelemme sinua ja räätälöimme palvelun yksilöllisten kauneustarpeidesi mukaan.
Palveluvalikoimamme kattaa laaja-alaisen toimenpidekirjon, joka tukee jokaisen asiakkaidemme tavoitteita heidän ainutlaatuisissa kasvupoluissaan.
Ota yhteyttä ja käynnistä matkasi kohti täyttä kauneuspotentiaaliasi:’
==
Huomasitko ongelman?
Teksti on geneerisempää kuin poliitikko.
Sinunt tukahdutetaan epämääräisellä tiedolla, etkä käsitä ollenkaan, mitä tapahtuu…
Liskoaivojasi ei huomioida.
Tämä on SUURI ongelma markkinoinnissa, sillä liskoaivot vastaavat ostopäätöksen tekemisestä.
Toisin sanottuna, tekoäly on huono myyjä!
‘Miten SINUN tulisi sitten hyödyntää tekoälyä?’
Ensimmäinen asia, mitä jokaisen yrittäjän tulisi tehdä on kysyä itseltään:
‘MILLÄ KEINOIN MINÄ VOISIN HYÖDYNTÄÄ TEKOÄLYÄ TOIMINNASSANI?’
Ota aikasi tässä. Ole valmis laittamaan aivokaloreita peliin, jotta saat kunnon ideatornaadon käyntiin.
Tässä muutama apukysymys:
- Mihin kulutan turhaa aikaa?
- Mikä tuntuu turhalta?
- Onko työvaiheita tai prosesseja, joita toistan?
- Voisinko nopeuttaa niitä?
- Entä voisiko ne ulkoistaa tekoälylle?
- Voinko käyttää tekoälyä datan analysointiin?
- Mikä kaipaa selkeytystä?
- Missä tekoäly voisi auttaa heti?
Lopputuloksena sinulla tulisi olla paperillinen toteutusvalmiita ideoita. Kun pistät niitä käytäntöön, huomaat miten liiketoimintasi tehostuu.
Tulet säästämään vähintään 20 % ajastasi.
10 kuukauden työvuodella se takoittaa siis tuplattua kesälomaa…
Ei hassumpi.
Päätöksen paikka
Kuvittele, että katsoisit uimakisaa.
Paitsi, että yhdelläp uimarilla on räpylät. Toisin sanoen hän kiitää muiden ohi kuin miekkakala.
Voit tehdä saman yrityksellesi lisäämällä siihen AI-elementin.
Kuten jo mainittu, bisnesmaailma on kaaoksessa.
Ennätysvauhtia kehittyvät teknologiat kauhistuttavat ja useat toimialat ovat paniikissa.
Kaaoksen aikana yrittäjät jakautuvat kahteen leiriin:
- Ne, joille uusi teknologia on uhka.
- Ne, joille uusi teknologia on mahdollisuus.
Ensimmäinen leiri joutuu katsomaan vierestä, kun jälkimmäinen vaurastuu.
Onneksi tämä on päätöksestä kiinni.
Mitä tehdä nyt?
Jos näet tekoälyn mahdollisuutena, anna itsellesi hetki ja mieti, miten voisit tehostaa toimintaasi sillä.
Kirjoita ideat ylös ja laita ne käytäntöön!
Kun näet, miten arkesi helpottuu haluat ideoida lisää.
Hyvä aika aloitaa on nyt.
Paitsi, jos olet liian pelokas… sitten kannattaa vain luovuttaa koko tekoälyn suhteen.
Kuulemisiin,
Erik
PS: Jos haluat tietää, mitä voisin tehdä sinulle, ota yhteyttä toimistooni tänään. Jutellaan ja katsotaan, että oltaisiinko me toimiva yhteistyöpari.
Luvassa on siis molempia hyödyttävä keskustelu ilman turhaa painostusta. Ei tule maksamaan sinulle mitään, eikä velvoita mihinkään. Voidaan jutella vaikka tekoälyn hyödyntämisestä.
Ja jos haluat hankkia lisää asiakkaita Meta-mainosten avulla, lataa asiaan liittyvä maksuton opas tästä.