Mikään ei ole yhtä ärsyttävää kuin painostava myyjä, joka koittaa tyrkyttää sinulle jotain, mitä et halua.
Älä käsitä väärin – olen itse tehnyt myyntityötä jo tovin. Rakastan myymistä ja osaan arvostaa, kun myyjä on oikeasti hyvä työssään.
Tämän sanottuani, ymmärrän TÄYSIN, miksi myyntityön ympärillä pyörii niin ikävä ja niljakas maine.
Sääli sinänsä, koska myynnin ei tarvitsisi olla ikävää. Myymistä *voi* tehdä olematta painostava tai ärsyttävä.
Näin se onnistuu:
Miten myydä olematta sosiopaatti
Jos haluat priima-esimerkin siitä, miltä näyttää manipuloiva, sosiopaattinen myynti, kannattaa katsoa jokin myyntiin perustuva Hollywood-leffa.
The Wolf of Wall Street, Boiler Room tai Glengarry Glen Ross… Kaikissa näissä näkyy sama amerikkalainen myyntityyli.
Alla on keskustelu Boiler Roomista asiakkaan (A) ja myyjän (M) välillä:
A: Minun täytyy puhua ensin vaimoni kanssa.
M: Ymmärrän, mitä teet työksesi?
A: Olen manageri.
M: Joten teet siis paljon päätöksiä työssäsi, eikö vain?
A: Kyllä, teen.
M: Soitatko aina vaimollesi kun teet päätöksen?
A: No… tuo on vähän eri asia.
M: Kuinka niin? Sitä paitsi, sinun rahojasi nämä on. Sinä ansaitsit ne. Ja sinähän olet vain sijoittamassa, eikö?
—
Passiivis-aggressiivinen väittely, naurettavia vertauskuvia, painostetaan asiakas myöntymään toistuvasti, yms…
Tuo on klassista touhua… ja itse en ikinä pitänyt siitä.
Kun miettii, niin eihän tuossa ole edes järkeä.
Jos myyt hyvää tuotetta ja asiakas voi oikeasti hyötyä siitä, miksi sinun pitäisi väitellä häntä vastaan?
Ja juuri tuossa piilee se salaisuus…
Suurin osa myynnistä kohdistuu väärille ihmisille.
Klisee, joka mullisti käsitykseni myymisestä
Noin kolmisen vuotta sitten, eräs myyntiguru heitti “one-linerin”, jota en ikinä unohda.
“Ihmiset rakastavat ostaa, mutta vihaavat, kun heille myydään.”
Kuultuani tämän, tajusin että “hitto…tuohan tekee helvetisti järkeä.”
Otin neuvon sydämeeni ja päätin vaihtaa lähestymistapaa.
Sen sijaan, että olisin koittanut tyrkyttää palveluani asiakkaille, keskityin nyt selvittämään, että onko meidän keskustelussa edes järkeä.
Aloin uskonnollisesti kysymään itseltäni aina ennen myyntitapaamista:
“Pystynkö edes auttaa tätä henkilöä ja tarvitseeko hän apua?”
Jos näytti siltä, että emme olleet hyvä pari, tein jotain uskomatonta…
Kiitin asiakasta ystävällisesti ajastaan ja jätin hänet rauhaan.
Tämän metodin avulla saavutin kolme asiaa:
- Lopetin väärille ihmisille myymisen.
- Säästin järjettömästi aikaa.
- Paransin mahdollisuuksiani puhua ihanteellisten asiakkaideni kanssa.
Miten teet myymisestä helppoa
Myymisestä tulee luonnollista, kun…
- Kysyt kysymyksiä, kunnes saat selville potentiaalisen ostajasi haasteen
- Selität, miten ratkaisusi auttaa häntä
- Kysyt, haluaako hän sen.
Myynti on pohjimmiltaan vain kysymyksiä, joilla kirkastetaan tilannetta niin kauan, että ostajalle klikkaa “tajuan, ja haluan”
Mitään klousaamista tai tarjouksen läpivetoja ei kannata käydä ennen kuin nuo kaksi asiaa on tulleet ostajan suusta ulos.
“Kun muistat tämän ennen myyntitapaamisen alkamista, on maailmassa taas yksi onnellisempi ostaja ja yksi onnellisempi myyjä.
Lupaan sen.”
– Erik.
P.S. Jos haluat, että käymme läpi markkinointistrategiasi ja katsomme, mitä voisimme tehdä sinulle, ota yhteyttä alta:
https://www.profitlink.fi/markkinointianalyysi/
Ja jos haluat hankkia lisää asiakkaita Meta-mainosten avulla, lataa asiaan liittyvä ilmainen opas tästä:
Älyttömän hyvä artikkeli taas!
Kiitos paljon!
Tosi mukavaa, kun pidät näistä!